Jahve — Jesu Titler

Velkommen til del tre av serien: Jesu Titler. Jeg begynte på denne serien uten å innse det, først med Den Førstefødte og deretter med Guds Lam. Siden den var så godt i gang, tenkte jeg at dette burde bli en serie. Således, kommer vi til Jesu mest fremtredende tittel: Jahve. Det er et særdeles fantastisk navn som peker på Sønnens evige natur og selvstendighet. I motsetning til oss begrensede vesener, er ikke Sønnen avhengig av noe for å eksistere; han eksisterer helt av seg selv, for alltid, sammen med Faderen og den Hellige Ånd.

Mange kristne forbinder bare Faderen med Jahve og gamle testamente. Men når man innser at Jesus er Jahve også, blir deres evige enhet mye tydeligere gjennom Bibelen. Ja, selveste gudsnavnet, Jahve, kan minne en om deres nære forhold, deres enhet, en i kjærlighet og rettferdighet, sammen for alltid i alt. Fra evighetens fortid til uendelighetens fremtid har de vært sammen i fullkommen kjærlighet, og de vil alltid være sammen i kjærlighet. Sannelig, Gud er kjærlighet.

Les mer «Jahve — Jesu Titler»

En Tyv Stjal Tingene Dine

men's gray pullover hooded jacket

Forestill deg dette. En tyv bryter seg inn i hjemmet ditt. Han stjeler alt, alt. Huset ditt er helt tømt — selv støvet er borte.

Heldigvis klarer politiet å fange den kriminelle. Tyven heter visst Erik. Han ser ganske raggete og trist ut. Når han står for retten, erkjenner han straffeskyld men han ber dommeren om å la ham gå fordi han vanligvis er en god person. Tross alt stjeler han vanligvis ikke. Det har gått over et år, et helt år, siden han sist stjal noe! Du skjønner, Erik har vært veldig deprimert i det siste fordi, hunden hans døde nettopp, så han trengte litt dop for å komme over smerten.

«Du vet hvordan det er, ikke sant?» Sier Erik til dommeren mens han ser ned på gulvet med en tåre i øyne. «Vær så snill å la meg gå. Jeg lover, lover, at jeg aldri skal gjøre det igjen.» (Han sa at det samme sist gang også.)

Les mer «En Tyv Stjal Tingene Dine»

Hvem er Jahve?

abstract art background blur

Hvis du har lest gjennom de forskjellige artiklene på dette nettstedet, vil du ha lagt merke til at jeg tidvis refererer til Gud som «Jahve» og «Herren», skrevet med store bokstaver. Kanskje du lurer på hvor navnet Jahve kommer fra. Det er kanskje ikke åpenbart med en gang, men det forekommer over 6000 ganger i Det gamle testamente. Den første er funnet i 1. Mosebok, kapittel to:

Dette er historien om himmelen og jorden da de var skapt, på den tid Herren Gud hadde laget jorden og himmelen.

1. Mosebok 2:4, B11BM

Herren skrevet med store bokstaver er en indikator fra bibeloversetterne som forteller at den underliggende hebraiske teksten er gudsnavnet: Jahve. Dette er ikke en hemmelighet som bibeloversetterne prøver å skjule fra kristne (i motsetning til hva visse andre grupper vil at du skal tro).

Les mer «Hvem er Jahve?»

Guds Lam — Jesu Titler

Dagen etter ser han Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!»

Johannes 1:29, B11BM

Etter at Døperen Johannes hadde identifisert Jesus som Messias, beskrev han Jesus som Lammet to ganger. I Johannes 1:29 pekte Døperen Johannes på Jesus og proklamerte at: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!» Og igjen noen få vers senere: «Se, Guds lam!» (Johannes 1:36). De to disiplene som sto sammen med Johannes visste at dette var betydningsfullt fordi de forlot umiddelbart Johannes for å følge etter Jesus.

Siden da har kristne vært begeistret over Jesu rolle som Guds Lam, stadig fremstilt i salmer og kunst. Vår moderne tilbedelse-musikk er fult av lam. Og av en god grunn. Guds Lam er en av de mest betydelige titlene til Jesus som beskriver hans arbeid på korset, som ofte ble profetert om i Det gamle testamente. Da disiplene til Johannes og jødene først hørte dette, kunne det ha minnet dem om flere tekster.

Les mer «Guds Lam — Jesu Titler»

Den Førstefødte — Jesu Titler

Han er den usynlige Guds bilde, den førstefødte før alt det skapte. For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, makter og åndskrefter – alt er skapt ved ham og til ham. Han er før alt, og i ham blir alt holdt sammen.

Kolosserne 1:15–17, B11NB

Jesus blir referert til med en mengde utmerkede titler i Bibelen, slik som Frelser, Gud, Messias, Alpha og Omega, Kongenes Konge, Herrenes Herre, og Ordet. Vi anerkjenner, setter pris på, og gleder oss over alle disse, mens vi legger dem til i vårt lovprisnings ordforråd og skriver dem inn i salmene og sangene våre.

I motsetning til visse andre titler som bare forvirrer oss, som «førstefødte». Hvordan kan Jesus være den førstefødte, siden han ikke ble skapt?

Les mer «Den Førstefødte — Jesu Titler»

Herolden (Johannes 1:6–8)

silhouette of man standing on mountain peak

Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

Johannes 1:6–8, B11NB

Når en konge skulle ut, var det vanlig å sende ut en budbringer foran ham for å informere alle om hans kommende ankomst. Denne budbringeren ble kalt en herold. Konger dukket ikke bare opp og sa til folket: «Hallo. Jeg er kongen». Nei. Kongen hadde alltid en garde, og han sendte en herold foran seg slik at folket kunne arrangere en storslått velkomst for ham. Fordi Jesus er Kongenes Konge og Herrenes Herre, måtte Han også ha en herold. Hans herold var Døperen Johannes.

Helt siden Gud hadde ført Sitt folk Israel ut av Egypt under utvandringen, hadde Gud med jevne mellomrom talt til dem gjennom profetene, som profetert alt fra det katastrofale fallet til Jerusalem, til den herlige ankomsten av Messias og Hans budbringer, inntil rundt 440–400 f.Kr. da Gud sendte Sin siste profet Malaki. Malaki (hvis navn betyr «Herrens budbringer») profeterte at Gud ville sende Sin budbringer for å «rydde vei for meg» (Mal 3:1) og at Han ville sende «profeten Elia til dere før Herrens dag kommer, den store og skremmende» (Mal 4:5). Så, i de neste 400 årene, var Gud stille.

Les mer «Herolden (Johannes 1:6–8)»

Livet og Lyset (Johannes 1:4b–5)

fluffy sunset clouds above waves

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

Johannes 1:1-5, B11NB

I den forrige artikkelen begynte jeg å forklare de tematiske ordene i John, og jeg begynte med livet; i denne artikkelen, vil jeg fortsette med å se på livet og dets nære venn: lyset.

Liv og lys henger nært sammen. «Livet var menneskenes lys.» Lyset er ett med livet. Du kan skjelne mellom dem, men aldri skille dem. De er en inne i den allmektige Gud. Han lar sin sol gå opp over onde og gode og lar det regne over rettferdige og urettferdige, som gir lys og liv til alle mennesker og verden (Matt 5:45). Jesus forsterker denne forbindelsen mellom liv og lys i Johannes 8:12 når han sier: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, vil ikke vandre i mørket, men har livets lys.» Forbindelsen finnes også i Det gamle testamente i Sal 36:10: «For hos deg er livets kilde, i ditt lys ser vi lys.»

Les mer «Livet og Lyset (Johannes 1:4b–5)»

Kilden Til Liv (Johannes 1:4a)

flight landscape nature sky

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

Johannes 1:1–5, B11BM

Har du noen gang tenkt over påstanden «Det som ble til i ham, var liv» (bokstavelig oversatt «I Ham var liv»)? Det er en fenomenal påstand å komme med. Med disse ordene hevder Johannes at alt liv har sitt opphav i Ordet Jesus Kristus, og at Han er rent liv og ren eksistens. Dette har tre enorme implikasjoner.

Les mer «Kilden Til Liv (Johannes 1:4a)»

Den Herlige Skaperen (Johannes 1:3)

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

Johannes 1:1–5, B11BM

Når de fleste kristne vil fortelle noen andre om Jesu Guddom, henviser de vanligvis til Johannes 1:1, der det står «og Ordet var Gud.» Det er uten tvil et fantastisk vitnesbyrd om Hans Guddom, men det er ikke det eneste i prologen.

Nei. Evangelisten Johannes er på ingen måte ferdig med å opphøye Jesus som Gud og skaper. Han er full av lidenskap og fortsetter med å understreke poenget om at Jesus er Gud i vers 3 når han skriver «Alt er blitt til ved ham.» Denne uttalelsen er omfattende: Absolutt alt som noen gang har blitt skapt, har blitt skapt igjennom Jesus Kristus. Alle ting som eksisterer er avhengig av deres eksistens til Ordet Jesus. Uten Ham ville det ikke vært noen mennesker på jorden, ingen fisk i havet eller fugler på himmelen, ingen verden, ingenting, ikke engang lys. Uten Ordet ville Gud ha vært en stum som fremdeles stirrer ut i det formløse tomrommet i 1. Mosebok 1:2, fordi ingen kan snakke uten ord. Hvis de prøver å gjøre det, brøler de bare kaos og ødeleggelse, et uforståelig rot av intet. Ingen ønsker å leve i et univers skapt av det. Og heldigvis er det ingen som gjør det. Gud Faderen etablerte dette universet sammen med sin Sønn, som er Ordet som inneholder alle skatter av visdom og kunnskap (Kolosserne 2:3; 1. Korinter 1:24–30).

Les mer «Den Herlige Skaperen (Johannes 1:3)»

Sønnens Evighet (Johannes 1:1–2)

I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

Johannes 1:1–5, B11BM

Disse dyrebare ordene, Johannesevangeliets åpningsord gir oss et innblikk inn i evigheten. De åpenbarer det evige forholdet mellom Faderen og Sønnen, og de har fascinert generasjoner av kristne med sine dype innsikt i Guds treenige natur. «Ordet» i disse versene refererer til Herren Jesus Kristus før han ble mann og tok bolig i blant oss.

I begynnelsen: Johannes trekker en parallell til skapelsen fra 1. Mosebok hvor «I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden» (1. Mosebok 1:1). Han snakker om selve begynnelsen av universet. Der, før Gud hadde talt universet til eksistens, før noen mann, engel eller skapning hadde prist sin skaper, inne i evighetens fortid, var Ordet. Lukas og Matteus fremhever Jesus som menneske og konge ved å inkludere hans ættetavle i deres evangelier, mens Johannes fremhever Jesus som Gud ved å begynne sitt evangelium med hans preeksistens og guddom.

Les mer «Sønnens Evighet (Johannes 1:1–2)»